-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40073 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

ديدگاه جاحظ دربارة بني اميه چيست؟
جاحظ كه به عنوان يك صاحب‎نظر بزرگ حداقل در ميان اهل تسنن معروف و مشهور است در رساله‎اي دربارة بني‎اميه چنين مي‎گويد: «تا اينكه شقي‎ترين اين امت (ابن‎ملجم مرادي) علي‎بن ابيطالب(ع) را شهيد كرد و خداوند او را به سعادت شهادت نائل ساخت و آتش دوزخ و لعنت را به قاتلش واجب نمود، تا موقعي‎كه حسن‎بن‎علي(ع) به جهت پراكنده شدن يارانش خود را از جنگ كنار كشيد و بي‎وفائي آنان را به پدرش و رنگارنگ شدن آنان را در نظر گرفت و از تصدي به خلافت دست برداشت. در اين موقع معاويه به حكومت مسلط گشت و شوري را زير پا گذاشت و بر همة جمعيت مسلمانان اعم از مهاجرين و انصار در آن سال كه نامش را سال اتحاد نهادند، با كمال استبداد مسلط گشت. آن سال اتحاد نبود بلكه سال پراكندگي و تفرقه و زورگوئي و اجبار بود و سالي بود كه امامت مبدل به سلطنت كسري و خلافت غصب شده مبدل به قيصر گشت و اين تبهكاريها به عنوان جامع‎ترين گمراهي و فسق محسوب نگشت! تا اينكه معاصي و انحرافات ادامه پيدا كرد و معاويه حكم پيامبر را بدون پرده‎پوشي رد كرد و حكم او را به طور آشكار دربارة تولد فرزند در فراش و حكم زنا كار منكر شد، با اينكه همة امت اسلامي اتحادنظر داشتند در اينكه سميه زن مشروع ابوسفيان نبوده و با او زنا كرده بود معاويه با اين پليدي از حكم فاسق بيرون رفته و در گروه كفار وارد شده است. كشتن حجربن‎عدي و خوراندن همة ماليات كشور مصر به عمروبن‎العاص و بيعت گرفتن از مردم براي يزيد شهوتران و چپاول بيت‎المال و نصب واليان بر مبناي هوي و هوس و تعطيل حدود و كيفرها به جهت خويشاوندي و وساطت‎بازي، همة اينها انكار كردن احكام منصوص و قوانين مشهور و سنت‎هاي تعيين شده است كه تفاوتي با كفر به كتاب الله و رد سنتي كه مانند كتاب مشهور است ندارد. سپس قضايائي كه فرزندش يزيد و واليان و يارانش مرتكب گشتند سپس جنگ مكه و بستن كعبه به تير با سنگها و مباح كردن قتل و غارت و تجاوز در مدينه و كشتن حسين‎بن‎علي(ع) با اكثر افراد دودمانش كه چراغهائي در ظلمات بودند و برپادارندة اسلام...». رساله‎اي از جاحظ دربارة بني‎اميه3/65

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.